printlogo

ایرانیان در سال‏ های انتهایی دهه 1320 شروع به تولید اتاق برای اتوبوس‏ کردند. این اتوبوس‏ها روی شاسی کامیون‏هایی ساخته شدند که در اشغال کشور توسط بریتانیا و شوروی به کار گرفته شده و پس از ترک ایران، بسیاری از آن‏ها بدون استفاده مانده بودند.
کد خبر : 11233
تاریخ انتشار : 02 اردیبهشت 1395 09:11:00

«خبرماشین» - مهندس برزو سپاسی / ایرانیان در سال‏ های انتهایی دهه 1320 شروع به تولید اتاق برای اتوبوس‏ کردند. این اتوبوس‏ها روی شاسی کامیون‏هایی ساخته شدند که در اشغال کشور توسط بریتانیا و شوروی به کار گرفته شده و پس از ترک ایران، بسیاری از آن‏ها بدون استفاده مانده بودند. این اقدام که توسط چند گاراژ کوچک شروع شد مقدمه‏ای برای مونتاژ خودرو در کشور در دهه‏های بعدی یعنی زمانی که در خاورمیانه کشور دیگری به تکنولوژی مونتاژ وسایل نقلیه دست نیافته بود گردید. در این نوشته به بررسی فیات 1100 می‏پردازیم که یکی از اولین اتومبیل‏های مونتاژ شده در ایران به شمار می‏آید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، سابقه واردات اتومبیل‏های فیات به سال 1314 باز‏می‏گردد. در آن دوران این نشان تجاری در بین قشر متوسط تحصیل کرده ایران، خوشنام بود. پس از جنگ جهانی دوم و با ورود به دهه 1330 شمسی آقای «حاج علینقی کاشانچی» با تأسیس شرکت کاوش، نمایندگی واردات آن را به دست آورد و در خیابان بوذرجمهری (15 خرداد امروزی) نمایندگی خود را تأسیس و به واردات مدل‏های گوناگون از جمله سری 600 و 1100 اقدام کرد. 

این مدل‏ها با بازاریابی مناسب نماینده ایرانی، مورد استقبال خریداران قرار گرفتند و زمانی که به صورت عمده، به ناوگان تاکسیرانی تهران تحویل داده شدند، در اوج محبوبیت بودند. 

محل نمایندگی، بعدها به دروازه دولت مقابل پمپ بنزین شماره 6 منتقل گردید و کوچه‏ای که نمایندگی در آن قرار داشت به همین مناسبت کوچه فیات نام گرفت. اما خانواده کاشانچی برنامه‏های بزرگ‏تری برای فیات در ایران داشتند و با بهره‏گیری از قانون حمایت از سرمایه‏گذاری‏های خارجی که در آن دوران به تصویب رسیده بود، توانستند کارخانه مادر را به راه‏اندازی خط تولید در ایران قانع کنند. 

این کارخانه که سایکا نام گرفت، توسط آقایان «حسن و علی کاشانچی» و با سرمایه 9/3 میلیون تومانی در زمینی نسبتاً کوچک بنا شده بود و 30 نفر در آن مشغول به کار بودند و برنامه‏ریزی‏ها برای تولید 600 دستگاه از مدل 1100 انجام شده بود. 

در ساعت 4 بعد از ظهر روز 25 اردیبهشت ماه 1340 مراسم افتتاح فیات در جاده تهران نو (دماوند فعلی) برپا شده بود. وزیر صنایع و معادن، وزیر کار، جمعی از شخصیت‏های اقتصادی و نمایندگان مطبوعات و سفیر ایتالیا در تهران و حتی آقای «آنیالی» مدیر عامل فیات در محل حاضر بودند و در نهایت با ورود «محمدرضا شاه» مراسم رسماً آغاز شد. 

ابتدا وزیر صنایع و معادن، سپس مدیر عامل کمپانی فیات و پس از آن مدیر کل صادرات و همچنین نماینده فیات ایران سخنرانی داشتند. در ادامه، آقای جیانی آنیالی مدیر عامل فیات نیز گزارش فعالیت‏های فیات را در ایران به اطلاع حضار رساند و شاه پس از قطع نوار سه رنگ ایران، به بازدید از قسمت‏های مختلف این کارخانه پرداخت که در همه مراحل توضیحاتی توسط نماینده فیات در ایران داده می‏‏‏شد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، شاه در نهایت پس از یک ساعت بازدید از قسمت‏های مختلف کارخانه، دفتر یادبود را امضا و کارخانه را ترک کرد. مهمانان ایتالیایی این شرکت دو روز در ایران ماندند و سپس به کشور خود بازگشتند. 

مدل موفق 1100 برای اولین بار در 1953 و با اتاقی مدرن به بازار آمد. دو مدل Economica ارزان‏تر و Normale که با تجهیزات بیشتر قیمت بالاتری داشت، در لیست فروش بودند. پیشرانه این مدل 4 سیلندر 1089 سی‏سی و با قدرت 36 اسب‏بخار بود. البته مدل اسپرت که وجه مشخصه آن وجود یک چراغ در وسط جلو پنجره بود 51 اسب‏بخار قدرت داشت. 2 سال بعد مدل رودستر کروکی آن با اتاقی کاملاً متفاوت نسبت به سدان عرضه شد. بین 1956 تا 1960 تغییرات زیادی در بدنه و تزئینات این مدل ایجاد شد و به همین دلیل در تصاویر مختلف باقی مانده از تهران قدیم می‏توان سال ساخت آنها را از روی این جزئیات تشخیص داد. یکی از عکس‏های تاریخی ایران که یک دستگاه 1100 در آن نقش داشته، عکسی است که از امام خمینی در سال 1342 گرفته شده، در حالی که روی صندلی عقب آن نشسته‏اند.