printlogo

پرداخت کارمزدهای سال ٩٤ جایگاه های عرضه سوخت تا پایان اسفندماه به پایان می رسد
کد خبر : 10661
تاریخ انتشار : 18 اسفند 1394 22:55:00

پرداخت کارمزدهای سال ٩٤ جایگاه های عرضه سوخت تا پایان اسفندماه به پایان می رسد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در نشست خبری روز سه شنبه 18 اسفندماه  با اشاره به به مصرف سوخت در سال گذشته گفت:  در اسفندماه سال گذشته افزایش قابل توجه مصرف بنزین را در روزهای پایانی سال داشته ایم به طوری که در روز 28 اسفند 93 به میزان 104 میلیون لیتر بنزین به مصرف رسید و این رقم در روز 29 اسفند به 95 میلیون لیتر رسید و در مجموع مصرف 20 میلیون لیتر بنزین در دو روز صورت گرفته است.

ناصر سجادی اظهار داشت:  در حال حاضر تمام مخازن پمپ‌های بنزین در مسیرهای پرتردد می باشد و همچنین نفتکش‌های اضافه در محورهای پرتردد برای ایام نوروز و روزهای پایانی سال در کنار جایگاه‌های سوخت مستقر خواهند شد تا هیچ مشکلی در سوخت رسانی به مسافران نوروزی بوجود نیاید و با استفاده از تجربه سال گذشته آمادگی کاملی برای تأمین سوخت نوروزی را خواهیم داشت.

وی افزود: اواخر بهمن ماه امسال گشت‌های ویژه نوروزی برای کنترل فعالیت عرضه فرآورده‌های نفتی در سراسر کشور تشکیل شد و تاکنون یک نوبت بازدید از جایگاه‌های عرضه مسیرهای پرتردد صورت گرفته و در ادامه ماه جاری نیز نوبت دیگری بازدید از جایگاه‌های عرضه صورت خواهد گرفت و در ایام نوروز نیز بازدید گشت‌های نوروزی به طور مستمر ادامه خواهد داشت. 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خاطرنشان کرد: درسال 94 تاکنون رکورد مصرف بنزین مربوط به روز دوازدهم فروردین است که در حدود 106 میلیون لیتر بنزین در این روز به مصرف رسیده است.

سجادی در ادامه گفت: در ١١ ماه سال جاری روزانه ٧٠,٦ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٦٩.٢ میلیون لیتر و تنها دو درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: هم اکنون یکی از دلایل اصلی مهار مصرف بنزین در کشور تک نرخی شدن این حامل انرژی از ابتدای خردادماه می باشد همچنین امسال با توجه به اجرای سیاستهای توسعه گازرسانی در وزارت نفت روند کاهشی را شاهد بوده ایم به طوری که مصرف نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره در ١١ماه امسال به ترتیب ١٠، ١٨ و ٣٦ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است.

وی اذعان داشت: در مجموع از ١١ ماه سال ٩٣ روزانه ١٦٠ میلیون لیتر سوخت مایع نفت کوره، نفت گاز و نفت سفید مصرف شده در حالی که امسال با توسعه شبکه گازرسانی کشور ١٢٦,٥ میلیون لیتر مصرف شده که این امر حاکی از صرفه جویی حدود ١٢ میلیارد لیتر سوخت مایع در کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در ادامه گفت:  با اشاره به صادرات روزانه پنج میلیون لیتر فرآورده نفتی به کشورهای همسایه گفت: در بیش از ١١ ماه امسال در مجموع دو میلیارد لیتر صادرات فرآورده نفتی انجام شده و برای سالهای آینده این برنامه ادامه خواهد داشت.

سجادی با اشاره به راه اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مهرماه سال آینده اظهار کرد: با راه اندازی این پالایشگاه، ایران دیگر واردات بنزین نخواهد داشت و به صادرکننده آن تبدیل می شود.

وی افزود : امسال در مجموع ١١٧ هزار تن گاز مایع به خارج از کشور صادر شده در حالی که این میزان پارسال ٢٤ هزار تن بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در خصوص میزان بانکرینگ صورت گرفته در کشور نیز افزود: پارسال در این حوزه روزانه ١٠,٣ میلیون لیتر نفت کوره بانکرینگ شده که امسال با رشدی ٢٥ درصدی به ١٣ میلیون لیتر رسیده است.

سجادی اظهار داشت: در بیش از ١١ ماه پارسال در مجموع ٤٣٥ هزار لیتر نفت گاز بانکرینگ شده که به ٧٩٠ هزار لیتر در مدت مشابه امسال رسیده است.

وی افزود: در دوره زمانی مهر تا بهمن ماه پارسال به طور میانگین روزانه حدود 50.2 میلیون لیتر گازوئیل مصرف شد که امسال به 42.4 میلیون لیتر کاهش یافت.

وی در خصوص ادعای برخی کارشناسان مبنی بر نابودی سامانه هوشمند سوخت پس از تک نرخی شدن بنزین اذعان داشت: این سامانه حذف نخواهد شد، طرح سمیه بندی گازوئیل باید در بستر سامانه هوشمند سوخت اجرا شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در ادامه به دلایل اجرای طرح سهمیه بندی بنزین نیز اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل عرضه بنزین از طریق کارت سوخت تلاش برای واقعی سازی قیمت ها و کاهش قاچاق بود.

سجادی اظهار داشت: تا پیش از اجرای سهمیه بندی سالانه مصرف بنزین حدود 10 درصد افزایش می یافت اما در سال های اخیر میزان رشد آن به دو تا سه درصد رسیده بود.

وی با اشاره به اینکه بنزین هزار تومانی هیچ جاذبه ای برای قاچاقچیان سوخت ندارد، گفت: با وجود اینکه امسال مصرف بنزین در کشور دو درصد رشد داشته است میزان افزایش مصرف در نواحی مرزی بسیار کمتر بوده که نشان دهنده کاهش قاچاق است.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان این که پرداخت کارمزدهای سال ٩٤ جایگاه های عرضه سوخت تا پایان اسفندماه به پایان می رسد، گفت: در مجموع حدود ٤٠٠ میلیارد تومان کارمزد به جایگاه های سوخت پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت جهانی بنزین حدود 1200 تومان است گفت: اگر قیمت نفت و قیمت دلار افزایش پیدا کند مجدداً قیمت فعلی بنزین کارایی خود را در کنترل مصرف از دست می‌دهد و ما توصیه‌مان این است که قیمت بنزین را ثابت نگه نداریم و متناسب با تورمی که در جامعه وجود دارد این قیمت افزایش یابد. 

 

منبع: خبرخودرو