printlogo

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت : در شرایطی که چیزی در حدود 80 درصد قیمت تمام شده تایر را مواد اولیه تشکیل می دهد بنابراین هر گونه یکسان سازی نرخ ارز نزدیک به 40 درصد از قیمت تمام شده صنعت تایر را متاثر خواهد کرد.
کد خبر : 10241
تاریخ انتشار : 28 بهمن 1394 14:31:00

رئیس  هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت : در شرایطی که چیزی در حدود 80 درصد قیمت تمام شده تایر را مواد اولیه تشکیل می دهد بنابراین هر گونه یکسان سازی نرخ ارز نزدیک به 40 درصد از قیمت تمام شده صنعت تایر را متاثر خواهد کرد. 

گنجی افزود : هم اکنون که نزدیک به 50 درصد از مواد اولیه و قطعات و ماشین آلات صنعت تایر وارداتی است از این رو هر گونه تغییر در نرخ ارز قیمت تایر را با نوسان مواجه خواهد کرد.

به گفته وی صرف یکسان سازی نرخ ارز ، تاثیری بر قیمت تایر نخواهد داشت و هر گونه تغییر در این راستا بستگی به نرخ تعیین شده ارز دارد .  

وی تصریح کرد : با اجرای تصمیم دولت و یکسان سازی نرخ ارز ، هر گونه جهت گیری نرخ ارز ، بازار تایر را با  تغییر قیمت روبرو خواهد کرد.

وی اظهار داشت : البته یکسان سازی به خودی خود تاثیری بر قیمت ها نخواهد داشت بلکه در این جریان نرخ یکسان سازی است که اهمیت داشته و موجب تغییر قیمت لاستیک در بازار خواهد شد.

وی تاکید کرد : در صورتی که یکسان سازی نرخ ارز ، با نرخ بانک مرکزی و 3 هزار تومان تعیین شود می تواند در حدود 8 تا 10 درصد در کاهش قیمت لاستیک تاثیر بگذارد اما چنانچه بیش از 3 هزار تومان تعیین شود به همان نسبت شاهد افزایش قیمت تایر خواهیم بود.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر در ادامه با اشاره به تاثیر رفع تحریم ها و نقش مثبت همکاری با کشورهای اروپایی در صنعت تایر خاطر نشان کرد : با وجود اجرای برجام و اعلام رفع تحریم ها ، تاکنون اتفاق عملی در خصوص رفع تحریم ها صورت نگرفته است تا شاهد تاثیرات مثبت آن بر این صنعت باشیم.

گنجی افزود : البته در راستای حرکتهای صورت گرفته و پذیرش برجام بسیاری از تولیدکنندگان در این صنعت به دنبال مذاکره برای ایجاد همکاری های جدید با برندهای معتبر دنیا هستند اما نتیجه این مذاکرات و بستن هر گونه قرارداد مستلزم رفع عملی تحریم هاست.

وی تاکید کرد : در حال حاضر صنعت تایر علاوه برای ورود تکنولوژی های جدید و به روز آمدی این صنعت که با بهبود روابط و همکاری ها قطعا ممکن خواهد شد نیازمند نوسازی خطوط تولیدی است که یقینا با سرمایه گذاری جدید این مهم نیز فراهم خواهد شد.